Kapitel I
1. Hur det hela började.
Alexis Pontvik pekar på resterna av en antik akvedukt vid Betlehem.
Sten Lööf och Alexis Pontvik i diskussion vid marknadsplatsen i Betlehem.
Tecknat perspektiv av kulturhuset från platsen framför Födelsekyrkan i riktning mot Omar-moskén. Paviljongen/kafeterian som ströks ur programmet syns till vänster om moskén i fonden.
De sex brunnarna som blev sex stenblock med sipprande vatten.
Det nya stenmönstret.
Muslimer i bön framför Omarmoskén. De är numera så många att de inte får plats inne i moskén.
2. “Why just Sweden?”
Krubbtorget när det var ett stökigt busstorg.
Marknadsplatsen före ombyggnaden.
Grändernas asfalt bryts upp för ny stenbeläggning.
Tävlingsförslagets tecknade perspektiv visar ett provisorium framför polishuset i form av torgstånd med ovanförliggande åskådarläktare. Förhängande markisdukar rullas upp vid milleniumfirandets processioner.
3. Israel och Palestina, några reflektioner.
Palestiniernas landförluster från år 1946 till år 2000, Fyra kartor. 1) Läget före 1947. 2) FN:s delningsplan. 3) Åren 1949 - 1967. 4) År 2000.
Fortfarande står denna olivlund utanför Betlehem kvar.
4. Om staden Betlehem.
Herdar som driver sina fårhjordar är ett vanligt inslag i stadsbilden. Betlehems silhuett i bakgrunden.
Betlehems gamla stad. Historisk bebyggelse i svart, födelsekyrkan i rött.
Betlehem från norr enligt en litografi från 1800-talet.
Krubbtorget med omgivningar på ett gammalt vykort. Födelsekyrkans tak skönjes tydligt, polisstationen som revs likaså. Vid horisonten ser man Herodes borg sticka upp som en topp.
Dalen med "herdarnas marker" och odlingsterrasser med blommande mandelträd och olivträd.
"Herdarnas marker" med separationsbarriären.
Den skogklädda höjden Jibril Abu Ghneim som jag såg den första gången, på väg att trasas sönder.
Samma syn i dag. Bosättningen Har Homa, endast för judar.
Peace Centres torn sticker upp i den gamla bebyggelsen.
Herodes borg från luften.
Söder om Betlehem. Ruinerna var torn varifrån man förr vaktade omgivande vingårdar. Landskapet torkar ut och dör.
5. Om folket i Betlehem.
Marknadsliv.
Att sälja kryddörter på marknaden är många fattiga kvinnors lott.
Egna frimärken - Israels enda eftergift i "fredsförhandlingarna".
6. Om Födelsekyrkan och Krubbtorget.
Platsen i grottan där Jesus tros vara född är markerad med ett silverkors.
Kejsar Konstantins kyrka kan ha sett ut som på denna "sprängbild", 300-talet.
Plan av den nuvarande födelsekyrkan byggd av kejsar Justinianus, 500-talet.
Födelsekyrkan, interiör.
Sektion genom kejsar Justinianus kyrka.
Platsen framför Födelsekyrkans minimala ingång.
Muslimer i bön framför Omarmoskén. De är numera så många att de inte får plats inne i moskén.
Kapitel II
7. En beskrivning av kulturhuset och det nya torget.
Tecknat perspektiv av kulturhuset och torget i riktning mot Födelsekyrkan.
Kulturhuset i dag sett från samma plats som ovan.
Hassan Fathy.
De byggnader Hassan Fathy ritade för vanligt folk är stadda i förfall efter Mubarak-eran. Han ritade också några vackra palats för rikt folk som uppskattade hans byggnadskonst, som detta.
Plan över Krubbtorget och Födelsekyrkans förplats.
Kulturhuset sett från torget.
Det nya stenmönstret.
Kulturhuset och torget, Födelsekyrkan i fonden. Tecknat perspektiv.
Trämodell av torget och kulturhuset, gjord av modellsnickare Stig Viktorsson i Stockholm.
Parkbänk för torget ritad av Stefan Malm, Nyréns.
Krubbtorgets sex stenblock med sipprande vatten under träden.
Ståldörrarna öppnas mot torget. Foto av ML.
Entréhallen med trappan.
Tornöppning sedd från entréhallen och trappan.
(HITTA BILD 47. Övre trapphallen) Övre trapphallen. Foto av ML.
Stora konsthallen.
Auditorium.
Passage mellan två konsthallar med modern "mashrabiya" av trä. Foto av ML.
Kulturhusets "baksida". Garageinfart längst ner, ovanför en terrass för administationslokalerna.
Tvärsektion.
Längssektion.
Nedersta planet med garaget.
Planet under torgnivån innehåller administrationslokaler, ett mindre garage och toaletter för besökare.
Planet i torgnivån. Entréhallens förlängning till vänster utgörs av en restaurant och till höger av turistinformation och en bokhandel. Innanför hallen ligger restaurangköket och lokaler för barnverksamheten med egna ingångar.
Övre planet med tre konsthallar och till vänster ett auditorium. Ett litet utställningsrum mot "baksidan" leder till en terrass varifrån man har utblick mot kullen Jibril Abu Ghneim bl.a..
(HITTA BILD 57. Lyktan) Modell i liten skala av den lykta som var tänkt att hänga över Födelsekyrkans ingång.
Fullskalig attrapp av lyktan skall hängas upp som prov över ingången. Jamal Araj (se stycke 8) hjälper Erik Möller.
8. Om arbetet i Betlehem.
Första besöket för det svenska teamet. Fr. v. Erik Möller, jag, Karim Raileanou samt vår palestinske arkitekt Ramzi Kawar framför blommande mandelträd med Jerusalem i bakgrunden.
Landsapsarkitekten Per Axelsson.
Michael Nasser, jag och Ramzi Kawar på bygget.
Bro och tunnel till Jerusalem som är reserverad för judar och ovanför Gilo med sina bosättningar.
9. Om världsmästare i sten, om suveränt smide och om fler resor.
En stenhuggare behugger stenens yta.
Stenar som skall täcka hörn sågas ur ett block med stensåg.
Stenhuggarlag.
Erik begrundar palestinsk graffiti vid de valvövertäckta gränderna i Nablus, näste för väpnat motstånd.
Smedjan i Betlehem där fönsterpartierna tillverkades.
Esplanad i Tel Aviv.
Karim stiger på en tvivelaktig buss vid Jerusalems palestinska busstation nära damaskusporten.
(HITTA BILD 71. Arbetare med höjda spadar) Hurrarop för att kulturhuset snart är klart? Fel, hyllning till Saddam Hussein. Kullen Jibril Abu Ghneim skymtar i bakgrunden.
Resan till verkstaden nära Nazaret. Jag, verkstadsägaren, Ramzi och Michael. Bredvid mig en trave med kulturhusets stålportar.
Israeliska flicksoldater på väg till 50-årsfirandet av Jerusalems erövring.
Kaffepaus på väg till Amman. Författaren tillsammans med den palestinske kaféägaren.
Studiebesök på Ammans blivande administrativa centrum.
Rester av arkaden runt Jerash's ovala forum.
Fridfullt landskap som vi passerade nära gränsen till de av Israel från Syrien erövrade Golan-höjderna. Jordaniens enda färskvattenreservoarer skymtar i dalen.
Erik prövar kemikalielösningens volymvikt i Döda Havet. Den är mycket mer koncentrerad därför att Jordanflodens tillflöde minskat drastiskt - Israel tar hand om merparten.
Vy från Masadaklippan. Man kan med lite ansträngning skönja rampen som den romerska hären byggde för att nå toppen.
10. Om en arkeologisk upptäckt och en brusten vattenledning som kunnat omintetgöra tidplanen till Sveriges nesa.
11. Om mitt extrauppdrag som stadens nejsägare.
Kapitel III
12. Resan för en Högsta Domstol i Gaza och en i Ramallah.
Perspektiv från tävlingsförslaget till en Högsta Domstol i Gaza.
13. Israels armé invaderar Betlehem.
Israels armé går till attack mot de som tagit skydd i Födelsekyrkan. Bilden är tagen från ingången. Kulturhuset skymtar i bakgrunden.
14. Resan som rapportör för Sveriges Arkitekter.
Stenhögen på bilden hade varit en trehundraårig fabrik för tillverkning av Nablus berömda olivtvålar. Men nu träffad av granater. Israel avser tydligt att lägga palestiniernas kulturarv i grus. Armélägret skymtar fram på höjden.
De valvövertäckta gränderna, tillhåll för palestinskt väpnat motstånd. Valven skyddar från upptäckt från luften. Dödade motståndsmän äras med "martyr"-bilder på väggarnas affischer.
Hebrons stadskärna är förbjudet område för "obehöriga". Med den jerusalem-palestinske taxichaufförens tips tog vi oss över blockeringen osedda in till fots. Högen på gatan är anlagd av israelerna för att skära av palestinsk trafik till det omgivande vägnätet, som enbart är till för judar och jerusalem-registrerade bilar.
Joanna Heilig och Johan Mårtelius i samspråk med chefen för Riwaq Dr. Nazmi Al Jubeh.
Rakels grav i Betlehem, omnämnd i Bibeln, var i god sämja vördad av såväl kristna, muslimer som judar sedan århundraden. Graven annekterades av Israel direkt efter Oslo-överenskommelsen i trots mot avtalet, något som väckte palestiniernas upprörda protester. En mur byggdes mot Hebronvägen som skydd för det föregivna exklusivt judiska ägandet, med beväpnat vakttorn. En bosättarfamilj besöker graven för att utföra sin religiösa plikt att markera dess judiskhet.
Denna bild, tagen av AP-fotografen Laurent Rebours har blivit en symbol för det palestinska motståndet. Pojken, som hette Faris`Odah, mördades av en israelisk prickskytt några dagar efter att bilden togs. Detta hände i Gaza men kunde lika väl ha hänt på Hebronvägen i Betlehem.
Beväpnad palestinsk postering på Hebronvägen nära Rakels grav. Denna syn var något nytt. Vems säkerhet skyddar de?
15. Epilog.
Vad bär framtiden i sitt sköte? Separationsbarriären vid Beit Sahour, öster om Betlehem sargar rått det heliga landskapet.
Extra bilder.
Canada Park.
Modell av nya torget.
Mashrabiyah av sten.